Spread the love

فرآورده های مصنوعی چوب
فرآورده های چوبی
ام دی اف
ام دی اف فراورده های چوبی

MDF

MDF یا همان فیبر با تراکم متوسط ، محصول کامپوزیت چوب است. این محصول از الیاف و ضایعات چوب ساخته شده است که به رزین آغشته و تحت تآثیر گرما و فشار به هم چسبیده می شود. این محصول قابل روکش شدن است که به زیبایی و دوام آن بخصوص در محیط هایی مانند آشپزخانه می افزاید. ام دی اف برای ساخت درب و کابینت آشپزخانه و قرنیزها بسیار مناسب است چرا که صاف و یکنواخت است ، معایب چوب را ندارد ، پیچ و تاب برنمی دارد، به هم فشرده ، صاف ، سفت و بدون گره است و به راحتی خم نمی شود.
MDF محکم تر و متراکم تر از نئوپان است. دلیل آن هم این است که از ذرات ریز ساخته شده است که به راحتی قابل تشخیص نیستند. ام دی اف رنگ پذیر است و بعد از آن به محصولی تبدیل می شود با سطحی بسیار صاف . از آنجا که ام دی اف بدون دانه است می توان آن را برش داد ، سوراخ کرد ، خم نمود و بدون آسیب رساندن به بافت سطحی سمباده زد. ام دی اف دارای مزایای بسیاری است ، سطح آن بسیار صاف است چون از دانه های ریز چوب در ساخت آن استفاده شده است. بافت آن بسیار یکنواخت و یکدست است و همین کیفیت باعث می شود به سختی ازهم “گسسته” شود به این معنی که به هنگام اره کردن به جای لبه های ناهموار یک برش هموار خواهید داشت.
ام دی اف استاندارد نسبت به رطوبت واکنش خفیفی نشان می دهد، در مکانهایی با رطوبت بالا مانند آشپزخانه و یا کابینت حمام تاب برنمی دارد و یا متورم نمی شود. برای روکش ام دی اف از رنگ، روکش های طبیعی (چوبی) و روکشهای مصنوعی ( لمینت ها ) استفاده می شود.
از ام دی اف با روكشهاي چوبي، فقط در مواردي كه خطر رطوبت و حرارت وجود ندارد ، ‌استفاده مي‌شود. به طور كلي روكش چوبي حساسيت زيادي در برابر رطوبت ،‌حرارت ،‌ضربه ،‌سايش و … دارد. بعد از پرس ، ورق روكش شده MDF حداقل بايد به مدت 8 ساعت باقي بماند و به کندی سرد شود از مزاياي روکش چوبی زيبايي و طبيعي بودن آن است كه نظر بسياري از مصرف كنندگان را به خود جلب مي‌كند و عمده معايب آن عدم مقاومت در برابر رطوبت ، حرارت و مواد شيميايي و … است.
ام دی اف با روكش چوبي در ساخت مبلمان و ساير لوازمی كه در جاي خشك و بي‌خطر (حرارت) قراردارند استفاده می شود مانند سطوح عمودي آشپزخانه ها و درب ها.

اچ دی اف کاربردها ویژگیها
اچ دی اف

HDF تخته فیبر با دانسیته بالا است که از الیاف چوب یا گیاهان دیگر ساخته شده است و تمام خصوصیت ام دی اف را داراست که با اضافه کردن اوره فرمالدئید یا دیگر رزین های مصنوعی با حرارت مناسب و تحت فشار تولید می شود. این محصول در نمای خارجی و داخلی ساختمانها ( دکوراسیون منزل و اداری، مبلمان و کف پوشها )، تزئینات داخلی اتومبیل و صنایع الکترونیک کاربرد دارد.
این محصول را می توان برای کف سازی آنتی استاتیک (ایجاد لایه ناایستا) اتاق کامپیوتر ، روکار سقف ، ضد سرقت کردن درب ، پنلهای دیواری و قفسه ها استفاده کرد. از دیگر موارد استفاده HDF و اصلی ترین کاربرد آن در کف سازی است که علاوه بر داشتن زیبایی و دوام ، در محکم کردن کف نیز نقش دارد. اين صفحات داراي رنگهاي مختلفي مانند مرمري روشن و تيره هستند و گاهي رنگ آنها را به صورت موج چوب در مي آورند. اين صفحات قابلیت شستشو با آب سرد و گرم را دارند. بطور کلی این محصول با داشتن سطحی نرم، بافتی جامد و با دوام از استقبال خوبی برخوردار است.

نئوپان

Chip board نئوپان یا تخته خرده چوب، صفحه ای مسطحی است که از مخلوط خرده چوب و رزین تحت فشار بالا و حرارت به دست می آید. هر چند این محصول از چوب های معمولی متراکم تر است، اما سبک ترین و ضعیف ترین نوع تخته فشرده بشمار می رود. رویه این صفحات میتواند بدون روکش و یا با روکش (لعابی ، ملامینه و چوبی ) باشد.
نئوپان بر اساس سطح و نوع روکش به چهار دسته تقسیم می شود:
نئوپان بدون روکش: که بصورت سنباده شده تولید می گردد. کاربرد آن در نقاط است که در معرض دید نباشد مانند سقف کاذب که در روی آن لایه دیگری قرار می گیرد.
نئوپان با روکش طبیعی(چوبی): که برای تزیین و زیبایی سطوح از آن استفاده می شود مانند دکوراسیون داخلی، صفحه میز و کابینت که در این صورت از روکش های چوبی (طبیعی) مانند: گردو، راش، …. استفاده می شود.
نئوپان با روکش مصنوعی: کاغذ های آغشته به چسبهای مصنوعی ساده، رنگی و نقش دار الهام گرفته از طرح چوب است از این تخته در مکانهایی که حرارت و رطوبت زیاد باشد استفاده می کنند مانند دیوار کاذب ، میز رستورانها و کابینت آشپزخانه.
نئوپان لعاب دار(لاک خورده): سطوح این نوع از تخته ها، توسط یک لایه رنگ آغشته به مواد حفاظتی و ضد رطوبتی پوشیده می شود.لاک کاری ممکن است بنا بر مورد مصرف یک رو یا دوروی کار زده شود، این نوع نئوپانها در دیوارهای آشپزخانه ، سرویس ها و لابراتورها استفاده می شوند.

پلی وود کامپوزیت چوب و پلاستیک
پلی وود

(Wood Plastic Composites (WPC یا کامپوزیت چوب و پلاستیک ، محصولی است که از چوب و ترمو پلاستیکها تشکیل شده است که اصطلاحاً معروف به پلی وود است.
از این ترکیب محصولات بسیار متنوع و متفاوتی جهت مصرف در صنایع مختلف بدست می آید. محصولات تولیدی از این كامپوزیتها در بخشهای مختلف از قبیل ساختمان سازی (چهارچوب ها، پروفیل و اجزاء در و قالبهای پنجره، قرنیزها، نرده ها و قفسه بندی ها)، در خودرو سازی ( تزئینات داخلی اتومبیل )، دكوراسیون (مبلمان اداری، كابینت و پیشخوان آشپزخانه)، راه آهن (تراورس های ریل راه آهن) ، كشتی سازی (عرشه کشتی ها، باراندازهای بنادر) استفاده می شود.
این كامپوزیت نسبت به رطوبت و گرما بسیار مقاوم بوده و از هجوم قارچ ها و حشـرات نیز در امان است. بر اساس تجربیات بدست آمده تركیبات پلی وود همانند فرآوردهای چوبی نسبت به آتش واكنش مشابه نشان می دهند. یكی دیگر از ویژگیهای بارز كامپوزیت پلاستیك و چوب سازگاری با محیط زیست است چراکه دارای ضایعات نا چیزی بوده و همان ضایعات اندك نیز قابلیت بازیافت و استفاده مجدد را دارند. این كامپوزیت ها دارای هیچ گونه گاز فرمالدئید یا تركیبات آلی ناپایدار نمی باشند. ضایعات اینگونه مواد خطرناك نبوده و می توان آنها را با استفاده از روشهای استاندارد بازیافت نمود.
پلی وودها دارای استحکام و دوام خوبی هستند. پلاستیك در دمای گونان دچار كشیدگی و انبساط می شود. در حالیكه چوب در رطوبتهای مختلف دچار انبساط می گردد. افزودن چوب به پلاستیك انبساط خطی را تا پنجاه درصد و بیشتر كاهش می دهد. سختی این محصول بسیار بالا است، افزودن چوب به پلاستیك می تواند آنها را برای مصارف ساختمانی و كاربردهایی كه نیاز به استحكام و سختی دارند، آماده نماید. افزودن فیبر چوب به منفذهای پلاستیك می تواند آن را دو تا سه برابر سخت تر نماید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *