روکشهای برش مقطعی

در تولید این گونه روکشها بر خلاف نوع دورانی که در بالا به آن اشاره شد سیستم تولید کاملا متفاوت است، به این ترتیب که در ابتدا تنه درخت در میان دو فک دستگاه قرار می گیرد مکانیسم عمل این دستگاه به این صورت می باشد که یک تیغه برنده و بزرگ در یک طرف دستگاه با زاویه 90 درجه نسبت به تنه درخت ( گرده بینه ) قرار می گیرد در ادامه تنه درخت یا تیغه به صورت رفت و برگشتی به حرکت در می آید و تیغه نیز در هر مرحله به تنه نزدیکتر می شود و از تنه یک لایه نازک برش میزند این فرایند در ابتدا به دلیل صاف نبودن تنه و وجود مقاطع شاخه ها دارای دور ریز زیادی می باشد و در هر مرحله برش عرض روکش بنا به مقطع و مکان برش تغییر می کند به گونه ای که در ابتدا از یک عرض بسیار کم شروع و در میانه به نهایت خود رسیده و ومجددا رو به کاهش می گذارد این نوع تولید روکش دارای قیمت بالاتری نسبت به روش تولید نوع اول دارد و این موضوع تنها به دلیل دور ریز نمی باشد بلکه یکی از دلایل آن وجود نقوش و طرح هایی است که به دلیل خطوط رشد در این نوع برش نمایان می شود و نقش هر روکش را منحصر به فرد می کند.

دستگاه برش مقطعی چوب

روكش‌هاي طبيعي فنآوری شده

این گونه روکشها را شاید نتوان در خانواده روکشهای طبیعی قرارداد چرا که اگرچه بر گرفته از مدل طبیعی چوب ولی اغلب دست سازهستند. فرایند تولید این روکش ها به این صورت است که روکشهای برش خورده مقطعی را رنگ آمیزیی کرده و آنها را به گونه ای روی هم قرار می دهند که در مقطع روکش شکل و طرح مورد نظر تشکیل شود. این فرایند را تا زمانی که به عرض مورد نظر برسند ادامه می دهند و پس از پرس نهایی و چسباندن لایه ها به هم طبق فرایند بالا اقدام به تولید روکش می کنند اما اینباراز عرض لایه ها، و به این ترتیب به رنگها و طرحهایی می رسند که به صورت طبیعی وجود ندارد و اگر هم موجود باشد به دلیل کم بودن تعداد درختان و حفظ گونه های گیاهی نسخه فنآوری شده آن جایگزین شده است.

در این فرایند جنس چوب روکش با طرح آن همخوانی نداشته و اکثراً از درختان ارزان قیمت بدست می آیند. در چند سال اخیر به دلیل پیشرفتهای زیادی که در این زمینه صورت گرفته این روکشها از بازار بهتری نسبت به سایر روکشها برخوردارند و باید گفت هنوز هم جای رشد بسیاری در این زمینه وجود دارد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *