شرکت روایی چوب - انواع روکش چوب

روكش‌ها را بطور کلی مي‌توان به دو گروه عمده، روكش‌هاي طبيعي (چوبي) و روكش‌‌هاي مصنوعي تقسيم كرد:

– روكش‌هاي طبيعي (چوبي)

روكش‌هاي چوبي، ورقه‌ها و لايه‌هاي نازك تهيه شده از چوب طبيعي هستند. به دلیل محدوديت مقدار چوبهاي با نقوش زيبا و بدون عيب و گران بودن آن معمولاً اينگونه چوبها را به روكش تبدیل كرده و روي نئوپان، چند لایی ، فيبر و یا ام دی اف می چسبانند.

روكش چوبي (Veneer) به لايه‌هاي نازك چوب گفته مي‌شود كه طي فرآيند خاصي توليد مي‌شوند. روکش چوب طبیعی را می توان در هر دو طرف کار استفاده کرد و با یک لایه آستر روغنی به دوام آن افزود روکشهای چوبی مربع شکل هستند واز جنس چوب. روکش برروی سطح پهن و مسطح هم تراز با سطح کار چسبانده می شود. اصولا” مورد استفاده روکش های طبیعی برروی پنلهای با لبه مسطح یا اریب است چرا که این روکشها قابلیت انحنای کمی دارند. از آنجا که چوب یک محصول طبیعی است، آن را نباید در معرض هوای بیش از حد مرطوب یا خیلی خشک قرار داد رطوبت مطلوب بین 40 تا 85 درصد است.

معمولا” در ساخت مبلمان، درب هاي كابينت ساده يا درب هاي كابينت ابزارخورده لب گرد از ام دی اف هاي با روكش چوبي استفاده می کنند. استفاده از ام دی اف بجاي چوب به علت ثبات ابعاد در شرايط اقليمي متفاوت و دوام بيشتر آن است. روكش‌هاي چوبي را همچنین می توان با پرسهاي نجاری تخت با استفاده از چسب و در دماي 58 درجه سانتیگراد و زمان کمتر از 2 دقيقه روي سطوح ابزار خورده MDF چسباند.

استفاده از MDF با روكش چوبي در جهان بسيار متداول است. از موارد عمده كاربرد آن در صنايع مبلمان خصوصاً مبلمان سنتي و كلاسيك و نيز طراحي داخلي ساختمانها و منازل و ديواركوب‌ها و پارتيشن‌هاي داخلي ساختمان است. جالب است بدانید که امروزه حتي براي تهيه انواع روكشهاي مصنوعي كه در ادامه به آن خواهیم پرداخت از نقوش يا به عبارت بهتر از عكس روكشهاي چوبي مرغوب چاپ شده روي كاغذ استفاده مي‌كنند.

– روکش های مصنوعی

روكش‌هاي مصنوعي ازلايه‌ها و ورقهای مركب از موادي نظير كاغذهای (تزئيني يا غير تزئيني) ساخته مي‌شود كه مي‌تواند به رزينهاي مختلف مانند ملامين فرمالدئيد و فنل فرمالدئيد آغشته شده باشد. اين ورقها ممكن است با لاكهاي پوششي مقاوم در برابر عوامل مختلف مانند اكريليك ،‌PVC و … پوشش داده شود كه براي پوشاندن سطوح ورقهای فشرده چوبي مثل MDF ،نئوپان و … بكار مي‌روند.

در اینجا به چند نمونه از این نوع روکشها اشاره می کنیم:

– فویل

ورق‌هاي كاغذي Paper Foil یا Finish Foil که نام تجاری آن لترون Letron است از جمله روکش های مصنوعی بشمار می روند. لترون نام يكي از توليد كنندگان مشهور اين نوع روكش است كه امروزه اين نوع روكش اغلب با نام اين شركت خوانده مي‌شود.

اين روكش از يك لايه كاغذ معمولاً تزئيني بصورت ساده يا طرحدار دارای سطحی مات ، برفی يا براق كه با رزينهاي چون ملامين فرم آلدئيد آغشته شده تولید می گردد. وزن مخصوص‌ اين روكش‌ها پس از آغشته سازي افزایش می یابد. لترون بصورت ورق در ابعاد مختلف و اكثراً بصورت رول توليد ميشود. تمام اين نوع روكشها را با استفاده از چسب و پرسهاي طبقه‌اي يا پيوسته (رولي ، غلطكي) روي ام دی اف و نئوپان می چسبانند،‌ چسبهاي مورد استفاده عبارتند از اوره فرم آلدئيد، پلي وينيل استات PVA و غيره.

این روکش های مصنوعی از متداولترین روکشهای تزئینی جایگزین چوب هستند که کیفیت اصلی چوب را دارند و از استحکام بیشتری نیز در مقابل عوارض طبیعی برخوردار می باشند. از مزایای خاص این محصول با صرفه بودن آن خوش رنگ بودن و دوام و تنوع در رنگها و طرحهای آن است طیف رنگی این نوع روکشها از مات تا براق رادر برمیگیرد که انتخاب رنگ برای دکوراسیون را آسانتر می کند.

– (پی وی سی) وینیل

وینیلها یا ‌مواد ترموپلاستيك ( PVC )، صفحات پلاستیکی قابل انعطافی هستند که از نظر اقتصادی باصرفه اند و به دلیل نرمی قابلیت فرم پذیری را دارند و میتوان آنها را بصورت یکپارچه روی سطح کار کشید. درب های ام دی اف (MDF) با روکش وینیل در ابتدا برش خورده، ابزار خورده، فرم داده شده، سمباده کاری شده و به چسب آغشته می گردد سپس در خلاء با وینیل به ضخامتی در حدود 0.7 – 0.4میلیمتر پرس می شوند پشت کار معمولا آستر می خورد.

بعلت قابليت انعطاف اين نوع روكش، از آن براي روكش كردن سطوح ابزار خورده با اختلاف سطح زياد مانند درب کابینتها و نيز براي ساخت نوار لبه های فرم دار‌و فرز خورده و ‌روكش كردن پروفيل‌ها استفاده مي‌شود. همچنين يكي از موارد استفاده منحصر به فرد روكش‌هاي PVC در ساخت مصنوعاتي است كه نياز به پيوستگي روكش در ابعاد مختلف يك سازه باشد از قابلیتهای دیگر آن میتوان به قابلیت تا پذیری آن و یا ايجاد شيار V شكل روي تخته و تاكردن آن اشاره نمود.

فويل‌هاي PVC درضخامتها، ‌رنگها ونقوش مختلف و نيز نقوش برجسته متنوع (صاف، براق، ‌مات، رگه چوبي و…) بسته به نوع كاربرد توليد مي‌شوند و معمولاً شامل لايه‌هاي پلي وینیل كلرايد ،‌لايه آستري و لاكهاي متفاوت هستند.

از معایب این محصول کم دوام بودن آن است آن هم به دلیل آسیب پذیر بودن آن نسبت به عوامل خارجی.

– روكش‌ اكريليك

نوع دوم روكشهاي ترموپلاستيك ورقهاي اكريليك هستند. ين روكشها داراي تمام مزاياي روكشهاي PVC است این معنا که مانند PVC فرم ‌پذيري و قابليت انعطاف بسيار بالايي در دماي 80-70 درجه سانتي گراد در داخل پرس ممبران را دارد، ضمن اينكه نسبت به ضربه مقاوم وقابليت منحصر به فرد ترميم‌پذيري را نیز داراست بطوريكه مي‌توان سطوح آسيب ديده را ترميم كرد به نحویکه بخش ترميم شده به راحتي قابل تشخيص نخواهد بود. یکی از معایب این محصول حساسيت اين نوع روكش نسبت به آتش سيگار و رنگ پذیری آن در برابر نور خورشيد است که این موارد درPVC دیده نمی شود. در مورد تنوع رنگی اين روكشها محدودیتی وجود ندارد. از آنجا که این روکش ها علاوه بر دارا بودن همه خاصیتهای PVC از مزایای بالاتری نیز برخوردارند توانسته است محصولات گرانتر و مرغوبتر ی را به بازار عرضه کند.

در اینجا لازم به ذکر است که پرس ممبران(بالشتكي ،‌غشائي) يك پرس يك طبقه است ،‌كه يكي از صفحات آن داراي محفظه بزرگي از جنس ماده‌اي قابل انعطاف (مانند سيليكون يا ساير لاستيك‌هاي مصنوعي) با ضخامت ديواره 3-2 ميلي‌متري است. در صورتيكه اين محفظه در صحفه زيري پرس باشد از آب گرم پرشده و اگر در صفحه بالايي تعبيه شده باشد با هواي گرم ، پر خواهد شد.) با استفاده از اين پرسها مي‌توان روكش‌هاي تزئيني مانند فويل‌هاي PVC يا روكش‌هاي چوبي و … را روي MDF كه قبلاً سطح و يا لبه‌هاي آن ماشين كاري شده چسباند. معمولاً براي اين كار فقط از MDF استفاده مي‌شود چون تنها تخته قابل ماشين كاري است . بيشترين استفاده از اين نوع پرس براي توليد درب هاي پيش ساخته كابينت آشپزخانه و درب هاي داخلي ساختمان از MDF مي‌باشد

– روکش ملامینه

روكشهاي ملامينه از پركاربردترين روكش MDF در بين تمام روكش‌هاي چوبي و مصنوعي است. این روکش از كاغذهاي تزئيني ( دكوراتیو ) آغشته به چسب ملامين فرم آلدئيد تشكيل و بصورت مستقيم بدون نياز به چسب زني مجدد روي ورق MDF چسبانده مي‌شود.

روشهاي چسباندن روكشهاي ملامينه روي تخته به دو روش پرسهاي طبقه‌اي و روكش زني پيوسته (روكش بصورت رول با پرس پيوسته ) انجام می گیرد. بعلت مشكل بودن و تخصصي بودن پروسه روكش كاري ملامينه و نيز بعلت سرمايه‌گذاري بالا و مهمتر از آن ارزش افزوده بالاي آن معمولاً كارخانجات تولید MDF جهان داراي خطوط روكش ملامينه بوده و انواع MDF ملامينه را نيز عرضه مي‌كنند. در اين روش تنوع MDF توليدي نيز بالا مي‌رود.

براي ملامينه كردن سطح MDF سطوح صفحه بسته ملامینه شدن یک طرف یا دوطرف آن، کاملا”سنباده زني و صاف می شود تا با يك نوع روكش با گرماي يكسان روكش شده و باعث تاب برداشتن آن نشود. دمای پرس، فشار پرس، زمان و درصد رطوبت ازنکاتی است که توجه به آن تولیدی باکیفیت را ارائه می دهد.

روکش ملامینه را معمولا” در مواردی بکار می برند که دوام بالاي سطوح و مقاومت آن در برابر عوامل خارجي مد نظر باشد.

روکش ملامینه قابل استفاده بررویMDF و نئوپان است. تفاوت ام دی اف ملامينه و نئوپان ملامينه در اين است كه لبه‌هاي MDF ملامينه قابل ماشين كاري است و مي‌توان پس از ماشين كاري و فرم دهي‌ لبه‌هاي آن را با نوار لبه چسباند.

ضخامت روكش‌هاي ملامينه بين mm35/0 – 25/0 مي‌باشد و حدود 50% ضخامت آن را چسب فرم آلدئيد تشكيل مي‌دهد ،‌البته در انواع روكش ملامينه‌هاي نرم كه براي تهيه روكش بصورت رول توليد مي‌شود ‌اين مقدار كمتر است.

دارا بودن تمام امكانات تزئيني و نيز مقاومت مناسب روكش ملامينه در برابر رطوبت، آب،‌ حرارت،‌ سايش و … دامنه وسيعي از كاربردهاي متنوع براي MDF با روكش ملامينه را بوجود آورده است. شما می توانید این محصول را بصورت عمومي در مبلمان اداري، مبلمان منزل، درب ها و بدنه های كابينت، ‌لوازم اتاق خواب و تختخواب ، مبلمان بچه لوازم دستشويي و حما ،‌ روكوب ديوار،‌ پارتيشن و … مشاهده کرد.

از روكش ملامينه همچنين نوار لبه نيز توليد مي‌كنند كه هماهنگ با سطح در لبه‌ها چسبانده مي‌شود. در واقع مي‌توان گفت پركاربردترين نوع روكشها نوع ملامينه مي‌باشد که از نظر قيمت نيز بسيار مناسب و قابل رقابت با ساير انواع روكشها است. روكش‌ كاري با روكش ملامينه‌ روي MDF بسيار متداول بوده و معمولاً بسياري از كارخانجات بزرگ جهان داراي خطوط روكش ملامينه هستند. كار با ورق‌هاي روكش شده با روكش ملامينه به نسبت روكش‌هاي HPL آسان‌تر است. اين نوع روكش پركاربردترين نوع روكش مخصوصاً در صنعت MDF می باشد.

– روکش HPL

کیفیت برتر لمینت تحت فشار بالا و یا HPL که از چند لایه کاغذ کرافت و یک لایه کاغذ رنگی و چسب های مخصوص تولید می گردد از آن روکشی بسیار بازار پسند ساخته است. این روکش از ویژگیهای بسیار خوبی برخوردار است که از مهمترین آنها می توان:

مقاومت نسبت به رطوبت

مقاومت در برابر اسید و آب جوش، لکه ها و حرارت متوسط

قابلیت پست فرم شدن و شکل پذیری ( که از مهمترین خصوصیت این روکش است که آن را بسیار مناسب برای روکش کردن صفحات کابینت آشپزخانه کرده است.)

مقاومت به آتش سیگار

مقاومت به تغییر رنگ در مقابل چراغ هالوژن

مقاومت به گرمای خشک ظروف تا 180 درجه

مقاومت به پوسیدگی و مواد شیمیایی

و زیبایی و تنوع در رنگ، که آن را دلخواه آشپزخانه ها ی امروزی کرده است

– انواع پرداخت چوب

قبل از اینکه سراغ روکش ها برویم باید بگوییم که امروزه برخي مشتريان كالاهاي پرداخت شده را ترجیح می دهند. رنگ و روغن، جلاکاری، لعاب زدن. از روشهایی است که به MDF زيبايي خاصی می دهد. خصوصاً با استفاده از روشهاي تلفيقي برجسته‌‌ كاري.

رنگ چوب معمولا” از رنگهای مورد علاقه مصرف کنندگان است که برای زیباترکردن کار از آن استفاده می شود و از روکش های طبیعی الگوبرداری شده است و بصورت روکش زیبایی چوب را در اجرا دو چندان نشان می دهد صدها گزینه قابل پیشنهاد با الگوبرداری از صدها رنگ ترکیبی در این زمینه پیش روی شماست.

لاک کاری نیز از جمله مواردی است که با رنگ دانه‌هاي رنگي،‌ مرواريدي، متاليك، مرمری و ساير تزئينات دراماتيك جوابگوي سلیقه های خاص خصوصا” در هنر مبلمان است. درب کابینت آشپزخانه را نیز می توان با لاک الکل مقاوم کرد[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *