روایی چوب

یکی از مهمترین تجهیزات یک آشپزخانه کامل برای خانم‌ها، کابینت‌های زیاد و جادار آن است و حتما همه شما توجه کرده‌اید که وقتی برای خرید یا اجاره به بازدید از خانه‌های مختلف می‌روید اولین چیزی که همسرتان سراغ آن می‌رود آشپزخانه است و بعد به تعداد اتاقها و فضا های دیگر توجه می‌کند. برای آشنایی با آنواع کابینت ، ادامه این مطلب را بخوانید.

در گذشته کابینت‌ها بسیار ساده‌تر ساخته می‌شدند و نهایت تنوع و تفاوت آنها در رنگ بندیشان بود ، معمولا جنس کل بدنه و درب کابینت فلز بود و برای صفحه‌رویی هم معمولا از سنگ یا فایبر گلاس استفاده می‌شد. کابینت‌های قدیمی ارتفاع کمتر ولی عرض و عمق بیشتری نسبت به انواع جدید داشتند و جادارتر بودند و البته فضای بیشتری را هم از آشپزخانه اشغال می‌کردند. برخی از این کابینت‌های قدیمی فریم داشتند یعنی درون یک چارچوب قرار می‌گرفتند و بین درهای کابینت مقداری فاصله می‌افتاد. برای تنوع و زیبایی معمولا درهای این کابینت‌ها را با طرح‌های حاشیه‌ای، نگاره‌ای یا تاج می‌ساختند، البته برخی کابینت‌های کلاسیک را چوبی هم می‌ساختند یعنی بدنه فلزی و درهای چوبی که البته به خاطر مجاورت با آب و دوام کم برای محیط آشپزخانه چندان مورد استقبال نبوده است.

شرکت روایی چوب - با کابینت‌های جدید آشپزخانه آشنا شوید

اجزای تشکیل‌دهنده کابینت های امروزی

در حال حاضر در ایران پنج نوع صفحه کابینت مورد استفاده قرار می‌گیرد، صفحه کابینت MDF با روکش HPL ، صفحه Polywood با روکش HPL ، صفحه سنگ مصنوعی Quartz ، صفحه سنگ طبیعی و صفحهات اکرولیک . اکثر درهای کابینت موجود در بازار در ایران تولید می گردند که قالبا از MDF های تولید داخل می باشند اما اکثرا روکش اینگونه ورقها از کشورهای ترکیه یا چین وارد می گردد، ضخامت درب کابینت در دو نوع 16 و 18 میلی‌متر تولید می شود گونه ای از دربهای کابینت در بازار وجود دارد که با روکشی ازPVC محافظت شده است اینگونه دربها در دو نوع مات و براق تولید می گردند. فرایند تولید اینگونه دربها به دو صورت وکیوم یا پرس تخت است ، نوع براق آن بدلیل انعکاس و ایجاد بعد در محیط آشپزخانه جذابیت خاصی ایجاد می نماید و پرطرفدارتر می باشد.

شرکت روایی چوب - با کابینت‌های جدید آشپزخانه آشنا شوید
نکته مهم در مورد جنس کابینت و اجزای تشکیل‌دهنده آن این است که جنس بدنه باید MDF با روکش ملامینه باشد و لبه‌های بدنه با نوار PVC پوشیده شود تا هم تیزی‌های آن را بگیرد و هم در مقابل نفوذ آب مقاوم باشد ، اما متاسفانه در مواردی مشاهده می شود که کابینت‌ها از جنس نئوپان با روکش کاغذی و نوار اطویی که کیفیت مناسبی ندارند تولید شده و در اختیار مصرف کننده قرار می گیرند که به دلیل عدم آشنایی مصرف کنندگان با این کالا و تشابه زیاد در ظاهر امکان تشخیص آن فراهم نیست.
صفحه کابینت بیشترین تماس را با آب دارد، بنابراین یکی از مهمترین اجزا است و باید در وهله اول میزان مقاومت بالای آن در برابر آب مورد توجه باشد، روکش‌های HPL مقاومت بالایی در برابر آب و خراشیده شدن و حرارت دارند. بنابراین بهترین انتخاب همان صفحات ام دی اف با روکش اچ پی ال است ، البته محصول دیگری نیز اخیرا به بازار وارد شده به نام POLYWOOD که از ترکیب چوب و پلاستیک ساخته می‌شود و برخلاف صفحات کابینت به صورت یک پارچه با ضخامت‌های 32 و 45 میلیمتر تولید می‌شود، ویژگی مثبت این محصول این است که در برابر رطوبت مقاومت بالاتری دارد، از دیگر مشخصات آن می‌توان به جرم حجمی پایین آن اشاره کرد البته نیابد از معایب آن را نادیده گرفت از عمده معایب اینگونه صفحات می توان به نداشتن سطحی صاف و یکنواخت به دلیل نوع تولید اشاره کرد مورد بعدی به دلیل استفاده از PVC در ترکیبات این محصول و خواص شیمیایی حاصله معمولا روکش HPL به سختی روی آن می چسبد و در خیلی از موارد مشاهده شده که پس از مدتی جدا می شود از موارد دیگر استفاده از PVC ضایعاتی در این محصول بدلیل پایین اوردن قیمت می باشد که این مواد قالبا آلوده می باشند و اصلا برای آشپزخانه مناسب نیستند و بیماری زا می باشند.(اصولا در تمام دنیا از این محصول برای دکوراسیون شهری استفاده می شود نه کابینت)

نوع دیگری از صفحه کابینت، سنگ مصنوعی Quartz و سنگ طبیعی می باشد
این نوع صفحه کابینت ها از قیمت نسبتا بالایی برخوردار می باشند ولی از لحاظ کیفیت تمام استاندادهای لازم زا دارا می باشند تنها در انتخاب سنگ طبیعی دقت زیادی کنید به نسبت به اسید های متعارف آشپزی مثل سرکه و آبلیمو مقاوم باشند چراکه تمام با ریختن این موارد روی سنگ طبیعی آهکی واکنش داده و رنگ سنگ تغییر می کند. اما اینگونه سنگها از تنوع طرح و رنگ بسیار زیاد برخوردار می باشند.البته سنگ مصنوعی Quartz هم در مقابل خش مقاوم است و هم در مقابل خوردگی ناشی از اسید که بهترین صفحه کابینت می باشد.
نوع دیگر صفحه کابینت صفحات اکرولیک می باشد این گونه صفحات از مواد شیمیایی به نام اکرولیک به همراه پیگمنتهای رنگی تولید می گردند از مزایای آنها می توان به ضد آب بودن و اجرای کاملا یکپارچه و انعطاف بالا آنها اشاره کرد از دیگر موارد حائز اهمیت می توان به تنوع رنگی بسیار زیاد آن توجه داشت ولی از عمده مشکلات این گونه صفحات خش و لک پذیری زیاد می باشد ولی چون امکان ترمیم در این صفحات موجود می باشد از طرف کابینت کاران بسیار پیشنهاد می گردد ولی در واقع در خانه ای که شما در حال زندگی هستید امکان ترمیم کلی و پولیشکاری این محصول فراهم نمی باشد و این موضوعی است که از چشم شما نادیده گرفته می شود.

شرکت روایی چوب - با کابینت‌های جدید آشپزخانه آشنا شوید

هنگام خرید به این نکات توجه کنید

رنگی که شما برای کابینتتان انتخاب می‌کنید بسیار مهم است و می‌توانید تاثیر زیادی بر فضای دکوراسیون خانه شما بگذارد، چرا که کابینت سطح وسیعی از آشپزخانه و خانه را فرا می گیرد . نکته اول اینکه در ترکیب رنگی بهتر است از دو رنگ استفاده کنید که می‌تواند تلفیقی از رنگ‌های مکمل سرد و گرم باشد که رنگ گرم آن اگر غالب باشد چشم‌نوازتر خواهد بود، سعی کنید از رنگ‌های تند استفاده نکنید، چون خیلی زود برایتان تکراری و خسته کننده می‌شود. رنگ‌های براق هم به فضا عمق می‌دهند و باعث می‌شوند آشپزخانه بزرگ‌تر به نظر بیاید. اگر سقف آشپزخانه تان کوتاه است از طرح‌هایی که خطوط عمودی دارند استفاده کنید و دستگیره‌های بلند عمودی انتخاب کنید و اگر سقف شما زیادی بلند است از طرح‌های افقی استفاده کنید.

سعی کنید از دربهایی با سطح صاف استفاده ، چرا که در غیر این صورت آلودگی و چربی به شیارها نفوذ کرده و تمیز کردن آن بسیار دشوار می شود.
یراق‌آلات کابینت هم به اندازه جنس بدنه آن اهمیت دارد، بنابراین باید یراق‌آلاتی انتخاب کنید که علاوه بر زیبایی و ظرافت ، استحکام و دوام بالایی داشته باشند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *